Iste’mol fondi
Iste’mol fondi — muay- Yan vaqt (mas, bir yil) da yaratilgan mahsulot va xizmatlarning aholi jo- riy iste’-moliga sarflanadigan qismi; maqsulot va xizmatdar vazifasiga kura iste’mol buyumlari va ishlab chiqarish vo-sitalari (resurelar) dan iborat bula- Di. Birinchi qism hisobidan I. f. shak- llanadi. Ammo, uning pul-qiymat shakli ham bo’lib, bu iste’molga mo’ljallangan mahsulot va xizmatlarning bozor nar- xidagi qiymatidir. I. f. g’oyat xilma- xil va tenglashtirib bulmaydigan to- varlardan iborat bo’lganidan, moddiy o’lchamlarda emas, balki qiymat shakli- da hisoblanadi. I. f. hajmi mamla- katning i.ch. qudrati va yalpi milliy mahsulotning taqsimlani-shiga bog’liq (mas, 1996 y. AQSh mahsuloti 7,4 trln. dollar, Yaponiyaniki 5,1 trln. dollar- ga teng buldi. Ammo, I. f. AQShda shu mahsulotning 7,8%, Yapo-niyada esa 65% dan iborat buldi, chunki bunda inve- stisiya ulushi katta.) I. f. jon boshiga hisoblangan hajmi aholi farovonligi- ning asosiy kursatkichi hisoblanadi. Bu ko’rsatkich milliy investisiya hajmiga bog’liq. Agar mamlakatga xorijiy inve- stisiyalar qancha ko’p kirib kelsa, milliy investisiyani qisqartirish hisobidan I. f.ni oshirish ehtimoli shuncha katta buladi. I. f., qamrov darajasiga kura, umummamlakat darajasidagi I. f. (dav- lat byudjeti vositasida shakllanadi va ijtimoiy fondlar shaklini oladi), firma va xujaliklar darajasidagi I. f. (korporativ guruhiy fondlar sha- klida) va xonadon darajasidagi I.f. ga (individual fondlar shaklida bo’lib, xonadonning iste’mol byudjetida na- moyon bo’ladi) ajraladi. Oila daroma- Di I.f. (oila daromadining ehtiyojni qondirishga ketgan qismi) va jamg’arish fondi (oila daromadining jamg’arma qismi)ga bulinadi.