BUXORIY

BUXORIY, Imom al-Buxoriy (asl ismi Abu Abdulloh Muhammad ibn Ismoil al Buxoriy) (810.21.7, Buxoro — 870.31.8, Samarqand yaqinidagi Xartang qishlog’i) — Islom olamining yirik mutafakkiri, buyuk muhaddis. Muhaddislar imomi, hadis ilmining sultoni deb ham yuritiladi. Otasi Ismoil o’z davrining etuk muhaddislaridan, molik ibn Alasning shogirdi va yaqinlaridan biri bo’lib, tijorat ishlari bilan shug’ullangan. Onasi taqvodor, diyonatli, oqila ayol edi. Otasi vafot etgach, uning tarbiyasi volidasi zimmasiga tushgan. U 5-6 yoshidan Islomiy ilmlarni, Muhammad (sav) ning hadislarini o’rganishga va yodlashga kirishadi. Taniqli muhaddislar — al Doxiliy, Muhammad ibn Salom alPoykandiy, Muhammad ibn Yusuf al Poykandiy, Abdulloh ibn Muhammad almasnadiy va boshqalardan saboq olgan. Azaldan muhaddislar safarga chichishdan oldin o’z yurtidagi roviylardan birorta ham hadis qoldirmasdan yozib olgan bo’lishi va shundan keyingina boshqa shahar yoki mamlakatga safarga otlanishi mumkin edi. Buxoriy 16 yoshga yetguncha, o’z yurtidagi mashoyixlardan hadis eshitib, yozib olib, xalifalikning turli viloyatlari tomon yo’l oladi. 825 yil Buxoriy onasi va akasi Ahmad bilan Makkaga kelib, haj ibodatini ado etadi. Onasi va akasini Buxoroga qaytarib, o’zi Makkada qoladi. Bu yerda faoliyat ko’rsatayotgan mashoyixlarning ilmiy yig’inida qatnashadi. 827 y.il Madinaga boradi. Madinadagi mashhur ulamolardan Ibrohim ibn al Munzir, Mutrif ibn Abdulloh, Ibrohim ibn Hamza va boshqalar bilan muloqotda bo’lib, ulardan hadislar bo’yicha saboq oladi. Bu vaqtda Rasulullohning sahobalari, sahobalarning izdoshlari turli mamlakatga tarqab ketgan edilar. Shunday sharoitda Muhammad (as) ning hadislarini to’plash turli shahar va mamlakatlarga borishni taqozo qilar edi. Bir necha tarixchilarning ta’kidlashicha, Buxoriy Hijoz, Makka, Madina, Toif, Jiddaga qilgan rihlati 6 yil davom etgan. So’ng Basra, Kufa va Bag’dodga safar qiladi. Shom va Misrga o’tadi. Bundan tashqari Xuroson, Marv, Balx, Hirot, Nishopur, Ray, Jibol kabi shaharlarda bo’lib, bu shaharlardagi olimlardan saboq oldi va hadislar to’pladi. Xorijiy yurtlardagi safardan keyin Buxoroga qaytgach, hadis ilmini targ’ib etishga kirishadi. Ul zotning bu sa’yu ko’shishlari bu vaqtda Buxoroda hukmdorlik qilgan Holid ibn Ahmad azzuhliyga xush kelmaydi. Shu sababli Buxoriy Buxoroni tark etib, Poykendga, keyin esa Samarqand yaqinidagi Xartang qishlog’iga kelib yashashga majbur bo’ladi va shu yerda vafot etadi. Buxoriy butun faoliyati davomida ilm kishilarini ma’naviy va moddiy jihatdan qo’llab-quvvatlagan. Tijorat kilganda topgan daromadidan oyiga besh yuz dirhamdan faqiru miskinlarga, ilm toliblariga sarflagan. Shaxsiy hayotida ortiqcha dabdaba va sarf-harajatlarga yo’l qo’ymagan. Buxoriy umr bo’yi hadislarni to’plash va tizimga solish bilan shug’ullangan, ularni sahih (to’g’ri, ishonchli) va g’ayri sahih (xato, zaif) ga ajratgan. Bu ishni hadis roviylarining maishiy hayotlari, yashash joylari, tug’ilgan va vafot etgan sanalari, bir-birlari bilan qilgan o’zaro muloqotlarini o’rganish bilan bog’liq holda olib borgan. Buxoriy jami 600 mingga yaqin hadis to’plagan bo’lib, shundan 100 ming «sahih» va 200 ming «g’ayri sahih» hadisni yoddan bilgan. Buxoriy o’zining noyob qobiliyati, iqtidori, quvvai hofizasining o’ta kuchliligi bilan ilm ahllarini lol qoldirgan. Hadis ilmiga o’ta fidoyilik, aql-zakovatini baxshida etish Buxoriyga shon-sharaf keltirdi, uni Islom dunyosining eng buyuk allomalaridan biri sifatida tanitdi. Buxoriy 20 dan ortiq kitob tasnif etgan. Ulardan ayrimlari bizgacha yetib kelgan. Buxoriyning «Aljomi’ assahih» («Ishonchli to’plam») deb nomlangan 4 jild (juz) dan iborat hadislar to’plami Islom olamidagi boshqa muhaddislar tuzgan hadis to’plamlari orasida eng ishonarli va mukammalidir. Asar bir qancha xorijiy tillarga tarjima qilingan. Shu jumladan o’zbek tiliga ham tarjima qilinib, 1991-96 yillarda 4 jildda nashr etildi. Buxoriy yaratgan «Aladab almufrad» («Adab durdonalari») asari katta tarbiyaviy ahamiyatga molik Benazir to’plamdir. 1322 hadis va xabar jamlangan bu asar Turkiya va Misrda bir necha marta chop etilgan. Uning O’zbekcha tarjimasi 1990 yil Toshkentda nashr qilingan. Roviylarning kunyalariga bag’ishlangan «Kitob alkuna» («Kunyalar haqida kitob») 1940 yil Hindistonda chop etilgan. Buxoriyning «Atta’rix alkabiyr» («Katta tarix») kitobi esa Turkiyada 9 jildda nashr qilingan. Asar qo’lyozmasining ba’zi qismlari Haydarobod kutubxonasida saqlanadi. Shuningdek «Atta’rix assag’iyr» («Kichik tarix») ham hadis tarixiga oid qimmatli asar hisoblanadi. Bu asar Hindiston va Qohirada chop etilgan. Buxoriy yaratgan «Kitob alfavoid» («Foydali ashyolar haqida kitob»), «Aljomi’ alkabiyr» («Katta tayanch»), «Xalq af’ol alibod», («Alloh bandalari ishlarining tabiati»), «al Musnad alkabiyr» («Katta tayanch»), «Attafsir alkabiyr» («Katta tafsir»), «Kitob alxiba» («Xayr-ehson haqida kitob») va boshqa asarlarning ba’zilari bizgacha yetib kelmagan, ba’zilari jahonning turli mamlakatlari kutubxonalarida saqlanayotganligi haqida ma’lumotlar bor. Buxoriyning boshqa asarlari orasida «Tafsir alqur’on» («Qur’on tafsiri») kitobini ham alohida ta’kidlash kerak. Buxoriy asarlari musulmon dunyosining barcha madrasa va dorilfununlarida payg’ambar (as) sunnatlari bo’yicha asosiy darslik, qo’llanma hisoblanadi. Jamoat arboblari, olimu ulamolar va din peshvolari Buxoriy asarlariga tayanib ish tutadilar. Istiqlol sharofati bilan Buxoriyning o’lmas merosi el-yurti bag’riga qaytdi. O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining «Imom alBuxoriy tavalludining hijriy-qamariy taqvim bo’yicha 1225 yilligini nishonlash to’g’risida»gi qarori (1997 yil 29 aprel) asosida Buxoriyning ilmiy merosini o’rganish va targ’ib qilish, xotirasini abadiylashtirish borasida katta ishlar qilindi. 1998 yil 23 oktabrda Samarqandda yubiley to’ytantanalari bo’lib o’tdi. Alloma abadiy qo’nim topgan Chelak tumanidagi Xartang qishlog’ida ulkan yodgorlik majmui ochildi. Buxoriyning boy ma’naviy merosini chuqur o’rganish va keng targ’ib qilish maqsadida O’zbekiston Respublikasi Prezidenti I.A. Karimovning tashabbusi bilan Imom al Buxoriy xalqaro jamg’armasi tuzildi (1998 yil 4 noyabr; raisi Zohidillo Munavvarov). Jamg’armaning asosiy vazifasi Qur’oni Karim va Buxoriyning «al Jomi’assahih»i tarjimalarining akademik nashrlarini tayyorlash, buyuk islomshunoslar ilmiy merosini tadqiq etish, diniyfalsafiy mavzularda ilmiy anjumanlar o’tkazish va shular yordamida yosh avlodni milliy an’analarimizga sadoqat ruhida tarbiyalashdan iborat. 2000 yildan boshlab mazkur jamg’arma o’zining ma’naviy-ma’rifiy, ilmiy-adabiy «Imom al Buxoriy saboqlari» jurnalini nashr eta boshladi. Jurnal xalqimizni milliy-ma’naviy merosimizdan bahramand etish, milliy, liniy qadriyatlarning sog’lom idrok etilishiga yordam berishni o’z oldiga maksad qilib qo’ygan. O’zbekistonda Buxoriyning xotirasi munosib tarzda abadiylashtirilgan. Toshkent Islom institutiga Buxoriy nomi berilgan. Buxoriyning hayoti va ijodiga bag’ishlab bir necha tillarda kitob albom, 2 qismli film (1995), «Hadis ilmining sultoni» 4 qismli kinoqissa (1998) yaratilgan. As: aladab almufrad (adab durdonalari), T., 1990; Hadis [AlJomi’ assahih], 1-4 j.lar (2nashri), T., 1997. Ad.: Moziydan taralgan ziyo. Imom alBuxoriy, T., 1998; Uvatov U., Imom alBuxoriy, T., 1998; Madaminov S, Imom Buxoriy ta’rifi, T., 1996; Imom alBuxoriy — muhaddislar sultoni [nashrga tayyorlovchilar Usmonhoji Temurxon o’g’li, Baxtiyor Nabixon ugli], T., 1998; Dushan Fayziy Zarafshoniy, Imom alBuxoriy, T., 1998; Babaxanov Sh.Z., Velikie muxaddisi o mire i drujbe Mejdu narodami, T., 1998; Ma’naviyat yulduzlari [2nashri], T., 2001. Ubaydulla Uvatov.