Pedologiya

Pedologiya (Yun. pais — go’dak va …logiya) — ped. va psixologiyadagi oqim. Bolaning o’sishiga psixologik, biologik, sosiologik va b. tomondan yonda-shuv- larni birlashtirishni maqsad f qilib qo’yadi. Bola taqtsiri, zehni va qobiliyati irsiyat b-n belgilanadi, deb hisoblaydi. P.da bolaning o’sishida tarbiyaning roli mutlaq deb hisoblanmaydi. P. namoyan- dalari ta’limda biologik tafovutlar- ga e’tiborni kuchay-tirib, o’quvchilar qobiliyatini aniqlashda ilmiy testlar- dan foydalanishni ilgari surdilar. P. 19-a. oxirida dastlab AQShda, ke- yinroq G’arbiy Evropada paydo bo’ldi va keng tarqaldi. Asoschilari: Amerika psixologi g. S. Xoll, O. Xristen va b. P. 20-a.ning 20-y.lar oxiri — 30-y.lar boshida SSSRda qam tarqaldi va uning predmeti, vazifa va metodlari to’g’risida qizg’in munozaralar bo’lib o’tdi. SSSRda P.ning rasman man etilishi (1936) bo- lalar to’g’risidagi fanlar majmuining ilmiy asosda shakllanishini to’xtatib qo’ydi. Hozirda bolalarning iste’dod darajasini anik,lashga yo’naltirilgan testlar dastlab P. namoyandalari tomo- nidan ishlab chiqilgan.