Maxsus pedagogika
Maxsus pedagogika – jis- Moniy va ruhiy rivojlanishda nuqsoni bo’lgan bolalarni tarbiyalash va o’qitish haqidagi fan. M.p. jismoniy yoki ru-hiy rivojlanishida nuqsoni bo’lgan bola- larning o’ziga xos o’quvta’lim faoli- yatlarini hisobga olgan holda ped.ning umumiy tamoyillari asosida rivojla- nadi. M.p.ning bosh vazi-fasi jismo- niy yoki ruxiy rivojlanishida nuqsoni bo’lgan bolalarning ta’limtarbiyasi- ni tashkil etishning ilmiy va nazariy asoslarini yaratish hamda shunga mos defektolog kadrlarni tayyorlashdan ibo- rat. M.p., shuningdek, bolalarni psixik- pedagogik va klinik jihatdan o’rganish, nuqson sabablarini aniqlash, pedagogic tasniflash va turlarga ajratish, maxsus ta’lim va tarbiya muassasalari sharo- ITIda bolalarga individual muomala qilish, nuqsonli bolalarni jismoniy mehnatga tayyorlash kabi masalalarni ishlab chiqishdan iborat. M.p. qanday nuqsondagi bolalarni o’rganishiga qarab surdopedagogika, oligofrenopedago- gika, tiflopedagogika, logopediya kabi sohalarga bo’linadi. Bularning har biri umumiy ped. tarmog’ini va barchasi bir- galikda defektologiyani tashkil etadi. O’zbekistonda M.p. bo’yicha muay-Yan ish- lar amalga oshirildi. Jumladan, ped. in-tlarining Defektologiya f-tlari uchun q.Q.Mamedov, M. I. Soatov va P. M. Po’latovalar tomonidan «Oligof-renopedagogika asoslari», L. R. Mo’mi- Nova va M. Y. Ayupovalarning «Logope- diya» qo’llanmalari yaratildi. Bulardan tashqari, S. A. Aytmetova, M. Y. Ayupo- va, D. A. Gordienko, Q. Q. Mamedov, L. R. Mo’minova, P. M. Po’latova, V. S. Rahmonova, M. I. Soatov, R. Shomahmudova va b.larning jismoniy yoki ruhiy ri- vojlanishida nuqsoni bo’lgan bolalar- ning nuqsonlarini aniqlash, to’g’rilash va bartaraf etishning nazariy va amaliy masalalariga bag’ishlangan qo’llanma, da- Stur, ma’ruza matnlari, uslubiy tavsiya va maqolalari e’lon qilingan.